Podsłuchaj! nr 16

Logo krągłeDrodzy Podsłuchiwacze!

Muzykolog jaki jest, każdy widzi. Naszą pracę obserwujecie już od trzech lat. W 16 numerze Podsłuchaj chciałabym, abyście nie tylko czerpali przyjemność i wiedzę z artykułów, ale również przyjrzeli się naszej pracy w sposób bardziej świadomy.

Muzykologię klasycznie dzieli się na kilka działów. Trzy główne to: muzykologia historyczna, systematyczna oraz etnomuzykologia. W numerze 16. znalazły się teksty, które różnią się nie tylko tematyką, ale również sposobem badania muzyki. Nie da się ukryć, że Aparat Podsłuchowy tworzą osoby znacznie różniące się od siebie, inaczej przeżywające muzykę, zwracające uwagę na różne jej aspekty i to co jednocześnie trywialne i najważniejsze – lubiące inną muzykę. To wszystko wpływa na teksty, które dla Was piszemy. A te z numeru 16 są naprawdę różnorodne! Mam nadzieję, że pozwolicie sobie na dłuższą chwilę z nami i zmierzycie się z każdym tekstem, nawet jeśli jego tematyka oraz spojrzenie autora na muzykę, nie są Wam bliskie. Liczymy na dyskusję, intelektualny ferment i zaangażowanie!

Proponujemy zacząć od dawniejszych czasów. Paradoksalnie, sytuacja, która opisana jest w tekście Pawła Kujawiaka, mogłaby zdarzyć się dziś. Walka o patenty, prześciganie się w ulepszeniach muzycznego sprzętu, pozwy sądowe… A wszystko to w grupie najwybitniejszych umysłów XX wieku. Przekonajcie się jak bardzo burzliwe były początki fonografii! Historia opisana w tekście Marty Szostak nie odbiega daleko na osi czasu względem początków fonografii, jednakże jej tematyka jest zupełnie odmienna. Początki jazzu w Polsce to temat niezwykle szeroki i niemniej ciekawy. Wnikliwe spostrzeżenia i lekkie pióro Marty sprawią, że wciągniecie się w tę historię jak w dobrą książkę. Aleksandra Bliźniuk postanowiła zrobić tuwimowski research i poszukała śladów poety w muzyce. W tym tekście na dobre zmiesza się muzyka klasyczna i popularna. W jednym akapicie Lutosławski i Lilu. Anna Sobczak poruszyła niewdzięczny temat. Muzyka filmowa to taka brzydsza kuzynka muzyki klasycznej, a i do popularnej nie dorasta… Czy na pewno? Autorka w sposób synkretyczny – analizując zarówno film, jak i muzykę – podchodzi do kultowego serialu Twin Peaks. Tym samym pokazuje ile ciekawych zależności zachodzi między warstwą muzyczną i wizualną. Ihor Wasylik połączył dwie pasje – muzykę popularną oraz etno. Z tego połączenia wyszedł tekst o hip-hopie na Ukrainie. Tekst Dobrochny Zalas proponujemy przeczytać na końcu, kiedy już nabierzecie przekonania, że muzykologia to taka historia muzyki, ale nie tylko klasycznej… Otóż w swoim artykule Dobrochna przedstawiła badania z soundwalku Traktatem Królewsko-Cesarskim w Poznaniu. Dowiecie się z niego czym jest świadome słuchanie, jak różnorodna jest audiosfera Poznania oraz co się dzieje, gdy muzykolog wyjdzie teren.

Życzę miłej lektury!
Aleksandra Bliźniuk

  1. Patentami piekło wybrukowano – Paweł Kujawiak
  2. Polskie początki jazzu – Marta Szostak
  3. Wgryzł się i nie puści – Tuwim w piosenkach – Aleksandra Bliźniuk
  4. Perfekcyjna równowaga Lyncha i Badalamentiego – Anna Sobczak
  5. Ulica śpiewa ukra-hop – Ihor Wasylik
  6. Co słyszysz? Poznański soundwalk – Dobrochna Zalas
Advertisements

Autor

Aleksandra Bliźniuk

Absolwentka szkoły muzycznej II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku w klasie fortepianu. Absolwentka muzykologii poznańskiej. Interesuje się muzyką polską XX wieku oraz zagadnieniami z zakresu estetyki i socjologii muzyki.

6 myśli na temat “Podsłuchaj! nr 16”

Dodaj donos

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s