Brytyjski łomot, czyli co tu tak głośno?

Wkurzona brytyjska młodzież w latach 70-80 ubiegłego wieku stała się twórcami nowej sceny w muzyce metalowej. Zaistniała ona w świadomości fanów cięższych brzmień w okresie spadku popularności takich zespołów jak Led Zeppelin czy Black Sabbath. To co wyróżnia nowy ruch, to przede wszystkim odejście w znacznym stopniu od struktur bluesowych i wprowadzenie do muzyki metalowej elementów muzyki punk. New Wave of British Heavy Metal (NWOBHM), czyli Nowa Fala Brytyjskiego Heavy Metalu cechuje się ogromnym wzrostem liczby młodych formacji heavymetalowych.  Nowa Fala stała się również kamieniem milowym dla ekstremalnych gatunków metalu, Black, Doom czy Thrash.

NWOBHM nie był ruchem o jakiejś sprecyzowanej stylistyce. Przede wszystkim był to wysyp młodych zespołów tworzących zupełnie inny metal niż Black Sabbath czy Judas Priest.

Każdy z pomysłodawców NWOBHM miał swój własny styl, ale zostali wrzuceni do jednego worka przez dziennikarzy muzycznych. Niektórzy, jak Def Leppard, byli mocno zakorzenieni w melodii; inni, jak Iron Maiden, w galopującym, klasycznie zabarwionym punku.1

Punk wydawał się być odskocznią dla nowych zespołów metalowych. Silna brytyjska scena rockowa i punk rockowa (Sex Pistols, The Clash, The Rolling Stones i otoczenie popularnego wtedy The 100 Club) odcisnęła silne piętno na dynamicznie popularyzującym się metalu. Prostota muzyki punkowej, zarówno harmoniczna czy melodyczna, jak i występująca w warstwie literackiej, a także silna energia płynąca z tej muzyki, stała się świetnym podłożem dla młodych muzyków. Jednocześnie wzorce napływały od „mistrzów”, takich jak Jimmim Hendrix, Yes, Genesis, Jethro Tull, King Crimson, oraz oczywiście Led Zeppelin, Black Sabbath i Judas Priest.

Ruch NWOBHM rozpoczął się w Bandwagon Heavy Metal Soundhouse […] w północnym Londynie. DJ Neil Kay grał płyty początkujących zespołów i wkrótce to miejsce stało się obowiązkowym przystankiem dla lokalnych dziennikarzy. Miejsce to stało się tak popularne, że pierwsze, legendarne nagranie Iron Maiden z 1978 roku z Di’Anno na wokalu, jest znane jako Soundhouse Tapes.2

To właśnie Soundhouse Tapes stało się punktem zapalnym kariery Iron Maiden i ruchu NWOBHM. Samą nazwę Nowej Feli (niezbyt chwytliwą), stworzył Geoff Barton z magazynu Sounds. To on zauważył i przyczynił się do popularyzacji Iron Maiden i innych zespołów, tworząc zupełnie nową scenę muzyczną, która szybko rozprzestrzeniła się poza granice Wysp Brytyjskich i opanowała Europę oraz zdobywała Amerykę. Prócz zawładnięcia młodą generacją, Brytyjski heavy metal wpłynął także na „stare pokolenie” Black Sabbath czy Judas Priest. Zespoły te pod wpływem nowych trendów inkorporowały do swojej twórczości pewne cechy, jak szybsze tempa i bardziej skomplikowane rytmy.

Najważniejsze zespoły NWOBHM to Saxon, Def Leppard oraz Iron Maiden. Dwa pierwsze, pomimo osiągnięcia wielkiej popularności w świecie, nie są aż tak rozpoznawalne i kojarzone z ruchem NWOBHM jak Iron Maiden, który jest zdecydowanie największym reprezentantem tego stylu. Szybki rozwój kariery zapewniło im wielkie wsparcie magazynów muzycznych, szybkie podpisanie kontraktu z wydawnictwem EMI Group oraz trasa koncertowa British Steel i późniejsza trasa po Ameryce: obie u boku Judas Priest. Żelazna Dziewica osiągnęła największy komercyjny sukces i przetrwała do dziś, stale koncertując i tworząc kolejne krążki. Wczesna twórczość zespołu wyraźnie nacechowana jest muzyką punkową, co objawia się w prostym, rytmicznym podkładzie gitarowym z wybijającą się melodią gitary solowej. Słuchając wczesnych utworów zespołu, punkowy rodowód daje się słyszeć wyraźnie. Iron Maiden czerpie też inspiracje z rocka progresywnego, na co wskazuje śpiewność partii wokalnej, jak i warstwa liryczna oparta na motywach mitologicznych, historycznych, filmowych czy literackich. Przykładem niech będzie Flight of Icarus oparty na greckim micie, The Trooper, którego treść opowiada o wojnie krymskiej, Alexander the Great nawiązujące do postaci Aleksandra Wielkiego,  Brave New World na bazie powieści Aldousa Huxleya czy Children of the Damned inspirowane filmem Dzieci potępionych.

New Wave of British Heavy Metal jest punktem przełomowym w historii muzyki metalowej. Przede wszystkim ogromnie przyczynił się do popularyzacji tej muzyki, wyjścia kapel z podziemia klubowego i zaistnienia dla szerszej publiczności. Jest to także scena, z której wyrastają gatunki takie jak thrash czy black metal. Surowość tharshu, tematyka okultystyczna i pewna teatralność black metalu wzięła się z różnorodności NWOBHM.3

Martin Popoff: Uważam, że Nowa Fala Brytyjskiego Heavy Metalu jest bardzo ważna, ponieważ, po pierwsze, naprawde pomogła zdefiniować heavy metal. […] Wszystko, co dotyczyło tych zespołów było heavymetalowe, więc jeśli cofnąłbyś się aby odnaleźć strzępki rzeczy, które definiowały heavy metal na przestrzeni czasów, to to jest miejsce, w którym wszystko się połączyło i znajdziesz tu pierwszą, prawdziwą heavymetalową armię.4

————————————

1.Turman K., Wiederhorn J., Głośno jak diabli, tłum. Szymanski Ł., KAGRA 2014, s. 81.

2 Ibidem, s. 97.

3. Rivadavia E., The history of the new wave of british heavy metal, http://ultimateclassicrock.com/new-wave-of-british-heavy-metal/ dostęp 5.10.2014

Advertisements

Autor

PanPaweł

Zainteresowany wszystkim, poszukujący inspiracji wszędzie. Lubi poznawać i tworzyć. Zawsze stara się zrobić lepiej, niż potrafi.

6 myśli na temat “Brytyjski łomot, czyli co tu tak głośno?”

Dodaj donos

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s